Digitaliseringen revolutionerar kontorslandskapen

På bara ett år har Epicenter i Stockholm vänt upp och ner på hur ett kontorshotell kan se ut. Här är begrepp som flexibilitet, kundanpassning och digital teknik bara förnamnet.  

– När våra medlemmar går till kontoret är det för att samverka och mötas i en kreativ miljö, säger Epicenters vd Patrick Mesterton.

Han var en av de medverkande när den digitala fastighetsförvaltningen diskuterades på Business Arena i Umeå. Och exemplet Epicenter gav förmodligen många fastighetsägare och förvaltare bland åhörarna en rejäl tankeställare om hur framtiden bäst kan mötas.

– Den traditionella fastighetsmodellen passar inte snabbväxande företag. De letar helt andra lösningar än anonyma kontorskomplex, säger Mesterton som redan efter ett år planerar för ytterligare ett kontorshotell, eller innovationshus som han själv vill kalla det, i centrala Stockholm.

– Stockholm saknar naturliga mötesplatser för stora och små företag i kreativa branscher. Och det är just mötesplatsen som lockar våra medlemmar.

I stället för hyresgäster blir alla Epicenters kunder medlemmar, med inflytande över såväl fysiska ytor som innehåll. Ständig förändring är mottot – och extrem anpassning efter det enskilda företagets behov.

– Man måste kunna komma in till oss och snabbt kunna expandera.

Detta ställer förstås stora krav på lokalerna. Arkitekten Linda Fredén från Codesign säger att allt måste vara förberett för förändring.

Läs hela artikeln från Fastighetsnytt här:

Bilden är tagen av Elias Ljungberg och lånad från Fastighetsnytt.se