Elverket

Samtidigt som antalet sittplatser och yta minskade med 30% ökade omsättningen med 40% redan efter 2 månader och fortsatte sedan vara stadigt uppåtgående.

Lösning
De fyra ägarna till Elverket hade en vision om att skapa ett Brasserie, och lösningen blev en flirt med klassisk brasserieinredning. Det stora greppet var att flytta baren och kassan till entrén så att personalen alltid möter sina gäster direkt med blicken när de anländer. Tre olika zoner skapades med den flera ”favoritbord” på olika ställen inom zonerna, istället för ett favoritbord som är vanligt på många andra restauranger. På så vis sprids gästerna ut i lokalen. Loungen fick många olika sittplatser där en sittplats rymmer 1,5 personer. Exempelvis stora fåtöljer, soffor med schäslong, där gäster antingen kan sitta själva i en fåtölj eller dela med en vän om det är mycket folk. Detta gör att området ser befolkat ut även om det bara är fem personer där, samtidigt som loungen kan rymma 70 gäster vid behov. Elverket är idag ett Retrobrasserie med tvistade detaljer så som kakelklädda väggar med gul fog, mässingslampor och ådringsmålat trä.

Miljö

En hel del av den tidigare inredningen fick vara kvar och verka som inspiration, golven slipades om istället för att bytas ut. Bordsstativ lackades om och fick nya bordsskivor.

Ekonomi

Även om tidsplanen var pressad, koncept, upphandling och byggnation skedde inom loppet av 8,5 veckor, höll man budget.

Resultat

Samtidigt som antalet sittplatser och yta minskade med 30% ökade omsättningen med 40% redan efter 2 månader och fortsatte sedan vara stadigt uppåtgående. En viktig aspekt med den nya inredningen, förutom önskan om ett brasserie var att skapa en miljö som passade ägarna och deras olika personligheter. Detta är en av de stora anledningarna till Elverkets framgång. Ägarna som arbetar i restaurangen står för känslan i lokalen, det är deras personlighet som återspeglas där, och genom detta blir det än mer trovärdiga i att sälja sin produkt, nämligen en angenäm upplevelse för deras gäster.

Ansvariga inom projektet

Elin Lervik
Marketing Manager
Mer info...

Tillbaka till projektöversikt